УИХ-ын гишүүн Ð¥.Баттулга, О.ÐлтангÑÑ€Ñл, Д.БатбаÑÑ€, Ж.БаÑрмаа, Ж.БаÑÑгалан, Б.БейÑен, Ð¥.Болормаа, Г.Ганбаатар нар Хүүхдийн Ñрхийн тухай хуулийн Ñ…ÑÑ€Ñгжилтийг хангах зарим арга Ñ…ÑмжÑÑний тухай УИХ-ын тогтоолын Ñ‚Ó©Ñлийг боловÑруулж буй.
Ð¥.Баттулга гишүүн Ñ‚ÑƒÑ Ñ‚Ð¾Ð³Ñ‚Ð¾Ð¾Ð»Ñ‹Ð½ Ñ‚Ó©Ñлийг батлах нь чухал болох талаар багагүй Ñрьж, олонд мÑдÑÑлÑÑÑÑ€ байгаа юм. Хүүхдийн хөгжил, ирÑÑдүй, аюулгүй байдлын төлөө дуугарч, ажиллаж чадаж буй бүхнийг дÑмжих нь чухал билÑÑ.
Тогтоолын Ñ‚Ó©Ñлийн танилцуулгад "Хүүхдийн талаарх олон улÑын конвенци, тунхаглал, холбогдох баримт бичгүүд болон Монгол УлÑын ҮндÑÑн хуулийг иш үндÑÑ Ð±Ð¾Ð»Ð³Ð¾Ð½, ÑƒÐ»Ñ Ð¾Ñ€Ð½Ñ‹ ирÑÑдүйн хөгжлийг хангах гол нөөц, хүч болох хүүхдийг хөгжүүлÑÑ…, хамгаалах, Ñ‚Ñдний Ñрүүл чийрÑг хүн болж Ó©Ñч бойжих, Ñурч боловÑрох, аж Ñ‚Ó©Ñ€Ó©Ñ… таатай нөхцөлийг бүрдүүлÑÑ… нь төрийн бодлогын нÑн чухал аÑуудал билÑÑ.
Монгол хүүхдийн ÑÑтгÑц, оюун Ñанаа, бие бÑлдар, физиологийн онцлогт тохируулан өв Ñ‚Ñгш хөгжлийг хангах аÑуудалд анхаарал хандуулах шаардлагатай байна. Өнөөдрийн байдлаар хүүхдийн хөгжил, Ñ‚ÑÑ€ дундаа Ó©Ñвөр үеийн буюу шилжилтийн наÑны хүүхдүүдÑд чиглÑÑÑн бие дааÑан бодлого, хөтөлбөр байхгүй байна.
ЗаÑгийн Ð³Ð°Ð·Ñ€Ð°Ð°Ñ 1997 онд “Сурагч, Ó©Ñвөр үеийнхний Ñрүүл мÑнд” үндÑÑний хөтөлбөр, 2013 онд “Зөв монгол хүүхÑд” үндÑÑний хөтөлбөр, 2017 онд “Хүүхдийн хөгжил хамгааллын үндÑÑний хөтөлбөр”-ийг батлан Ñ…ÑÑ€Ñгжүүлж байÑан ч Ñ…ÑÑ€Ñгжих хугацаа нь дууÑÑан байна.
Ó¨Ñвөр үе буюу шилжилтийн Ð½Ð°Ñ Ð½ÑŒ хүүхÑд наÑны онцгой анхаарал хандуулах шаардлагатай, хүүхдийг зөв хүмүүжил, төлөвшилтÑй бие хүн болгон хөгжүүлÑÑ…Ñд чухал нөлөөтÑй үе тул ÑÐ½Ñ Ð½Ð°Ñны хүүхдÑд чиглÑÑÑн туÑгайлÑан бодлогын хөтөлбөр гаргаж Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ… нь зүйтÑй байна.
1997 онд батлан Ñ…ÑÑ€Ñгжүүлж байÑан “Сурагч, Ó©Ñвөр үеийнхний Ñрүүл мÑнд” үндÑÑний Ñ…Ó©Ñ‚Ó©Ð»Ð±Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ Ó©Ó©Ñ€ Ó©Ñвөр наÑны хүүхдийн онцлогыг анхаарч, авч үзÑÑн нÑг ч бичиг баримт байхгүй байÑаар байна.
Монгол УлÑын Их Хурлын 2020 оны 52 дугаар тогтоолоор баталÑан “ÐлÑын хараа-2050 урт хугацааны хөгжлийн бодлогын баримт бичиг”-Ñ‚ хүүхдийн хөгжлийн талаар дараах зорилтуудыг дÑвшүүлÑÑн байна.
- хүүхдийн Ñрх, хөгжил, хамгааллын тогтолцоог бÑхжүүлж, хүүхÑд, гÑÑ€ бүлд ÑÑлтÑй, Ñ‚Ñгш боломж бүхий нийгмийн хамгааллын бодлогыг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑн, олон үндÑÑтний гÑÑ€ бүлÑÑÑ Ð³Ð°Ñ€Ð°Ð»Ñ‚Ð°Ð¹, хөгжлийн бÑрхшÑÑлтÑй, шилжин Ñуурьшигчид, ÑмзÑг болон ÑÑ€ÑдÑлт бүлгийн гÑÑ€ бүлийн хүүхдүүдийн Ñ‚Ñгш Ñрх, аюулгүй байдлыг хангана;
- хүүхдийн тоо, наÑÐ½Ð°Ð°Ñ Ñ…Ð°Ð¼Ð°Ð°Ñ€ÑƒÑƒÐ»Ð°Ð½ хөнгөлөлт ÑдлүүлÑÑ…, хуримтлал бий болгох тогтолцоог бүрдүүлнÑ;
- хүүхÑд, залуучуудын авьÑаÑыг нÑÑÑ…, шилдÑг тамирчдыг бÑлтгÑÑ…, хөгжүүлÑÑ… тогтолцоог боловÑронгуй болгоно;
- биеийн тамирыг бүх нийтийн хөдөлгөөн болгох, иргÑн, гÑÑ€ бүлийн Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑнд нийцÑÑн идÑвхтÑй амьдралын дадал Ñ…Ñвшил төлөвшүүлÑÑ… наÑан туршийн боловÑролын хөтөлбөр боловÑруулж Ñ…ÑÑ€ÑÐ³Ð¶Ò¯Ò¯Ð»Ð½Ñ Ð·ÑÑ€Ñг.
ТүүнчлÑн Хүүхдийн Ñрхийн тухай, ХүүхÑд хамгааллын тухай хуулиудыг батлан Ñ…ÑÑ€Ñгжүүлж байна. 2016 онд батлагдÑан Хүүхдийн Ñрхийн тухай хуульд хүүхдийн бие махбодь, оюун Ñанаа, ой ухаан, ÑÑтгÑц, зан байдал, харилцаанд гарч байгаа ахиц өөрчлөлтийг хүүхдийн хөгжил гÑж үзÑÑ… бөгөөд хүүхÑд оюун ухаан, авьÑÐ°Ñ Ð±Ð¸Ð»Ñг, бие бÑлдар, ур чадвараа хөгжүүлÑÑ…Ñд Ñ‚Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ Ð´ÑмжлÑг авах ÑрхтÑй байхаар зааÑан.
ХүүхÑд хөгжих ÑрхÑÑ Ð°Ð¼Ñ€Ð°Ð»Ñ‚, чөлөөт цагаараа тоглож наадах, хүүхдийн зуÑлан, Ñувилалд амарч Ñувилуулах, өөрийн Ñ…Ò¯ÑÑл Ñонирхлын дагуу уралдаан Ñ‚ÑмцÑÑн, хөгжлийн хөтөлбөр, дугуйлан Ñекц, бүлÑг, клубт хамрагдах, хөгжлийн төвд Ñуралцах зÑÑ€Ñг Ñ…ÑлбÑÑ€ÑÑÑ€ ÑдÑÐ»Ð½Ñ Ð³ÑжÑÑ.
Уг хуулиар хүүхдийг хүмүүжүүлÑÑ… нь хүүхдÑд бие хүний Ñайн Ñайхан шинж байдал зөв үйл, Ñ‘Ñ Ñуртахууны үнÑÑ‚ чанарыг төлөвшүүлÑÑ… таÑралтгүй үйл ажиллагаа байх бөгөөд хүүхдийг хүмүүжүүлÑÑ…Ñд дараахь чиглÑлийг баримтална гÑж зааÑан байна.
Үүнд, ÑцÑг ÑÑ…ÑÑ Ñ…Ð°Ð¹Ñ€Ð»Ð°Ñ…, буÑдыг хүндÑтгÑÑ…, туÑлах, ÑÑ… орон, байгаль орчноо хайрлан хамгаалах, зохих наÑанд нь Ñургуулийн өмнөх, бага, дунд боловÑрол ÑзÑмшүүлÑÑ…, хууль Ñ‘Ñыг Ñахих, үндÑÑний өв уламжлалаа дÑÑдлÑн хүндÑтгÑÑ…, Ñрүүл мÑнд болон өөрийгөө хамгаалах, амьдрах арга ухааны дадал, чадвар ÑзÑмшүүлÑÑ…, оюун ухаан, бие бÑлдар, авьÑÐ°Ñ Ñ‡Ð°Ð´Ð²Ð°Ñ€Ð°Ð° хөгжүүлÑÑ… зÑÑ€Ñг.
ХүүхÑд ÑдгÑÑÑ€ ÑрхÑÑ Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ…Ñд Ñ‚Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ Ð´ÑмжлÑг үзүүлж, Ñ‚Ó©Ñөв хөрөнгө гаргах талаар зохицуулалтуудыг туÑгаÑан Ñ…Ñдий ч Ñ…ÑÑ€Ñгжилт төдийлөн хангалтгүй байна.
ХүүхдÑд зориулÑан Ñ‚Ó©Ñөв хөрөнгийн дийлÑнх нь өнөөгийн нийгмийн Ñдуурал, нийгÑмд гарч буй ÑлдÑв Ñөрөг үзÑгдлÑÑÑ Ò¯Ò¯Ð´Ñн хүүхдийн Ñрх, Ñрх чөлөө Ð·Ó©Ñ€Ñ‡Ð¸Ð³Ð´Ó©Ñ…Ó©Ó©Ñ ÑÑргийлÑÑ…, ÑÑ€ÑдÑлтÑй нөхцөл байдалд байгаа хүүхдийг аврах, хамгаалах зÑÑ€Ñг үйл ажиллагаанд чиглÑж байгаа бөгөөд хүүхдийг зөв хүмүүжил төлөвшилтÑй бие хүн болгох, бие бÑлдарыг хөгжүүлÑÑ…, авьÑÐ°Ñ Ñ‡Ð°Ð´Ð²Ð°Ñ€Ñ‹Ð³ нь хөгжүүлÑÑ… чиглÑлд дорвитой арга Ñ…ÑмжÑÑ Ð°Ð²Ð°Ñ…Ð³Ò¯Ð¹, Ñ‚Ó©Ñөв хөрөнгө зарцуулахгүй байна.
Хүүхдийн Ñрүүл мÑнд болон хөгжилд нөлөөлөх 4 гол хүчин зүйл нь гÑÑ€ бүлийн орчин, даÑгал хөдөлгөөн, цÑвÑÑ€ агаар, хүрÑÑлÑн буй орчны нөлөө байдаг байна. Хүүхдийн оюун ухаан, бие бÑлдар, нийгÑмшихүйн хөгжлийн Ñлгаа бага наÑанд нь илÑрч, Ñургуулийн наÑанд нь улам гүнзгийрдÑг бөгөөд гÑÑ€ бүлийн орчин Ð½Ó©Ñ…Ñ†Ó©Ð»Ó©Ó©Ñ Ð¸Ñ…ÑÑÑ…Ñн шалтгаалдаг.
ҮүнÑÑÑ Ð³Ð°Ð´Ð½Ð° хөдөлгөөнийг амьдралынхаа нÑг Ñ…Ñвшил болгоÑноор хүүхдийн ÑÑтгÑн бодох чадварт ÑерÑгÑÑÑ€ Ð½Ó©Ð»Ó©Ó©Ð»Ó©Ñ…Ó©Ó©Ñ Ð³Ð°Ð´Ð½Ð° бие бÑлдрыг зөв Ñ‚Ñгш хөгжүүлж ÑÑргÑлÑн цовоо байлгахад туÑтай.
Орчин үеийн Ó©Ñвөр наÑныхны ахуй амьдралд компьютер тоглоом, ухаалаг гар утаÑны Ñ…ÑÑ€ÑглÑÑ Ð½ÑвтÑÑ€ÑнÑÑÑ€ өдөр тутам хийх байнгын идÑвхтÑй хөдөлгөөн ÑÑ€Ñ Ð±Ð°Ð³Ð°ÑÑан байдалтай байна" гÑжÑÑ.
ИÑланд, Унгар, Швейцарь зÑÑ€Ñг улÑын Ñ‚ÑƒÑ€ÑˆÐ»Ð°Ð³Ð°Ð°Ñ Ñ…Ð°Ñ€Ð°Ñ…Ð°Ð´, бүх нийтийн биеийн тамирын хөтөлбөрийг Ñ…ÑÑ€Ñгжүүлж, Ñпортын байгууламжуудыг барьж байгуулан, хүүхÑд бүрт Ñонгон Ñуралцах боломжийг Ñ‚Ñгш хүртÑÑмжтÑй олгоÑноор хүүхдүүд чөлөөт цагаа үр дүнтÑй өнгөрүүлÑÑ… боломжийг бүрдүүлÑÑн байна. ÐÐ½Ñ Ð½ÑŒ хорт буруу зуршилд автÑан хүүхдийн тоог Ñ…Ñд дахин бууруулж, Ñрүүл зөв амьдралын дадалтай хүүхдийн тоог нÑмÑгдүүлж чаджÑÑ.
Унгар ÑƒÐ»Ñ Ð±Ò¯Ñ… нийтийн биеийн тамирыг хөгжүүлÑÑ… бодлогоо тодорхойлохдоо “Спортод оруулÑан 1 евро Ñрүүл мÑндийн Ñалбарт оруулÑан 4 евротой Ñ‚ÑнцÑнє гÑжÑÑ.
ИÑланд улÑад “Ðмралт, чөлөөт цагийн карт”-ыг 6-18 наÑны бүх хүүхдÑд олгож, жилд 50,000 иÑланд крон олгодог бөгөөд ÑнÑÑ…Ò¯Ò¯ картаараа төрөл бүрийн дугуйлан ÑекцÑд хамрагдах боломжтой байдаг байна.
ТүүнчлÑн хүүхдийн гадуур өнгөрүүлÑÑ… цагт Ñ…Ñзгаарлалт тавьж, 12 болон түүнÑÑÑ Ð´Ð¾Ð¾Ñˆ наÑны хүүхÑд 20.00 Ñ†Ð°Ð³Ð°Ð°Ñ Ñ…Ð¾Ð¹Ñˆ, 13-16 наÑны хүүхдүүд 22.00 Ñ†Ð°Ð³Ð°Ð°Ñ Ñ…Ð¾Ð¹Ñˆ гÑÑ€ÑÑÑÑÑ Ð³Ð°Ð´ÑƒÑƒÑ€ байж болохгүй гÑÑÑн дүрмийг ХүүхÑд хамгааллын хуульдаа туÑган Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлдÑг ажÑÑ.
ТөÑөл Ñанаачлагчид "ДÑÑÑ€ дурьдÑан ÑƒÐ»Ñ Ð¾Ñ€Ð½ÑƒÑƒÐ´Ñ‹Ð½ Ñайн туршлагыг өөрийн орны онцлогт тохируулан Ñ…ÑÑ€Ñгжүүлж, хүүхдийн талаарх бодлого шийдвÑÑ€ÑÑ Ñ…Ò¯Ò¯Ñ…Ð´Ð¸Ð¹Ð³ хөгжүүлÑÑ…Ñд чиглүүлÑÑ… нь ойрын ирÑÑдүйд хүүхÑд хамгааллын чиглÑлд зарцуулагдаж байгаа Ñ‚Ó©Ñөв зардлыг бууруулах үндÑÑ Ð±Ð¾Ð»Ð¾Ñ… юм.
Монгол Ð£Ð»Ñ “хүүхдийн мөнгөн Ñ‚ÑтгÑмж”-ийг 0-18 наÑны хүүхдÑд Ñар бүр олгож байгаа Ñ…Ñдий ч ÑнÑÑ…Ò¯Ò¯ мөнгөн хөрөнгө нь амьжиргааны наад захын Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑ, ÑÑ… Ò¯Ò¯ÑвÑрт зарцуулагдаж байна. Ðийт хүүхдийн дийлÑнх олонхи нь бие бÑлдар, авъÑÐ°Ñ Ñ‡Ð°Ð´Ð²Ð°Ñ€Ð°Ð° хөгжүүлÑÑ… зорилгоор хичÑÑлÑÑÑ Ð³Ð°Ð´ÑƒÑƒÑ€Ñ… дугуйлан, ÑекцÑд хамрагдах боломжгүй байдалтай байна.
Иймд "ÐлÑын хараа-2050" урт хугацааны хөгжлийн бодлого, Хүүхдийн Ñрхийн тухай хуулийн Ñ…ÑÑ€Ñгжилтийг хангах үүднÑÑÑ Ñ…Ò¯Ò¯Ñ…Ð´Ð¸Ð¹Ð½ бие бÑлдар, авьÑÐ°Ñ Ñ‡Ð°Ð´Ð²Ð°Ñ€Ñ‹Ð³ хөгжүүлÑÑ…Ñд Ñ‚Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ Ð´ÑмжлÑг үзүүлÑÑ… зайлшгүй шаардлагатай гÑж үзÑн “Хүүхдийн Ñрхийн тухай хууль”-ийн Ñ…ÑÑ€Ñгжилтийг хангах зарим арга Ñ…ÑмжÑÑний тухай УлÑын Их Хурлын тогтоолын Ñ‚Ó©Ñлийг боловÑруулÑан болно" гÑжÑÑ.
Тогтоолын Ñ‚Ó©Ñөлд, хүүхдийн хөгжих Ñрхийг хангах, хүүхÑд бүрийн оюун ухаан, бие бÑлдар, авьÑÐ°Ñ Ñ‡Ð°Ð´Ð²Ð°Ñ€, нийгÑмшихүйн хөгжлийг дÑмжих зорилгоор
-Монгол УлÑын 6-18 хүртÑлх наÑны хүүхÑд бүрт 30,000 /гучин мÑнган/ төгрөгийн дÑмжлÑгийг Ñар бүр олгохоор,
-мөнгөн дÑмжлÑгийг Ðийгмийн халамжийн тухай хуульд зааÑан “хүүхдийн мөнгөн Ñ‚ÑтгÑмж”-ÑÑÑ Ñ‚ÑƒÑад нь зорилтот бүлгийн хүүхÑд бүрт “ХүүхÑд хөгжлийн карт”-ын Ð´Ð°Ð½Ñ Ð½ÑÑÑ… замаар олгох,
-уг картын данÑанд орж буй мөнгөн хөрөнгийг зөвхөн урлаг, Ñпортоор хичÑÑллÑÑ… зориулалтаар төрөл бүрийн Ñпорт клубууд болон урлаг, уран Ñайхны дугуйлан, дамжаанд хичÑÑлÑÑÑ Ð³Ð°Ð´ÑƒÑƒÑ€ хамрагдахад зарцуулах боломжтой байх зохицуулалтыг туÑгажÑÑ.
ИнгÑÑнÑÑÑ€ тухайн хүүхÑд зөвхөн өөртөө зарцуулах, чөлөөт цагаа үр ашигтай өнгөрүүлÑÑ…, өөрийгөө хөгжүүлÑÑ… боломжтой болох аж.
Хүн бүр биеийн тамир, чийрÑгжилтийг амьдралынхаа Ñ…ÑÑ€ÑгцÑÑ Ð±Ð¾Ð»Ð³Ð¾Ð²Ð¾Ð» бие бÑлдраа өв Ñ‚Ñгш хөгжүүлÑÑд зогÑохгүй аливаа Ó©Ð²Ñ‡Ð»Ó©Ð»Ó©Ó©Ñ ÑƒÑ€ÑŒÐ´Ñ‡Ð¸Ð»Ð°Ð½ ÑÑргийлÑÑ… боломж нÑмÑгдÑж, улмаар хувь хүн болон нийгÑм, Ñдийн заÑгийн Ñ…ÑмнÑлт гаргах нөхцөл бүрдÑÐ½Ñ Ð³Ñж үзжÑÑ.
Мөн Ñ‚Ó©Ñөл Ñанаачлагчид "Цаашид хүүхдийн төлөө анхаарал халамж тавьж буй өмчийн бүх Ñ…ÑлбÑрийн байгууллагын үйл ажиллагаа, Ñ‚Ñдний зүгÑÑÑ Ñ…Ò¯Ò¯Ñ…Ð´Ð¸Ð¹Ð½ Ñайн Ñайхны төлөө хөрөнгө хуримтлуулахад чиглÑÑÑн бүхий л үйл ажиллагааг Ñ‚Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ Ð´Ñмжих чиглÑлд анхаарах нь зүйтÑй байна" гÑж онцолÑон байна.
Д.ТУЯÐ
Утасны дугаар: 88843030
Сэтгэгдэл бичих